همایش گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در ارومیه برگزار شد

همایش گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش و تعدادی از مسئولان، نمایندگان انجمن اولیا و مربیان مدارس ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، دیروز،  25 مهرماه در همایش گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و پیروزی عملیات وعده صادق 2 اظهار کرد: مسئولان باید وظایف خود را نحو شایسته انجام دهند، خانواده ها نیز دغدغه مندانه، دلسوزانه، خالصانه و صادقانه با مدرسه همکاری کنند که همکاری آنها با یکدیگر موجب رشد و تعالی دانش آموز خواهد شد. 

وی افزود: اولین موضوع در تربیت انسان تعیین مشخص در خانه و مدرسه است چرا که هم زبانی و هم سان بودن تربیت در خانه و مدرسه از نیازهای اصلی در هدایت فکری و فرهنگی دانش آموزان است، باید انگاره های ذهنی در هدایت فرزندان از بین برود و نقش اصلی در این موضوع به تربیت صحیح ختم شود.

دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: باید مشکلات در مباحث تربیتی را با هم فکری و هم نشینی حل کنیم و خانواده و مربیان مدرسه با همدیگر به سمت حل مشکلات تربیتی حرکت کنند و از جمله بهترین راه ها دادن ارزش و مشورت با دانش آموز است و هرچه دیده شدن و محبت بیشتر باشد، اعمال و رفتارها نتایج بهتری در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه تربیت و آموزش با بازی کردن اتفاق می افتد، ادامه داد: بین والدین، معلمان و فرزندان نباید فاصله ای روی دهد و بازی خلاقانه نقش تربیتی بسیار جدی دارد، باید با برنامه هدف و جهت دار از توانمندی اولیا استفاده کرد و مسیر معلمی یک رسالت است و هرکس با این دیدگاه جلو رود در تربیت دانش آموزان گام موثری برداشته است.

تبیین باورهای دینی از اولویت های آموزش و پرورش است

علی مطهری، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این همایش اظهار کرد: برای اینکه آموزش و پرورش رسالت اصلی خود را به نحو شایسته انجام دهد به همکاری اولیا نیاز دارد و با توجه به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده و مشارکت فقط تولید کالا نیست بلکه تولید فکر و اندیشه هم است.

وی افزود: شعار هفته پیوند اولیا و مربیان امسال «با خانواده برای ایران، برای مدرسه» است و برای تربیت صحیح فرزندان، مثلث خانواده، مدرسه و جامعه باید تکمیل شود که در این بین خانواده نقش ملموس و محوری دارد زیرا اولین محلی است که کودک در آن چشم گشوده و می آموزد. 

مطهری بیان کرد: تبیین و تعمیق باورهای دینی از اولویت های مهمی است که با همکاری و یاری خانواده ممکن می شود و اولویت دیگر نیز تقویت هویت ملی و نگاه به درون محسوب می شود طوری نیست که در ایران تربیت شود و نگاه به سمت بیرون داشته باشد. 

وی ادامه داد: علم باید در خدمت جامعه باشد و محصول نظام نیز به این مرزوبوم خدمت کند، آموزش مهارت های زندگی و تحویل شهروند خوب به جامعه نیز اولویت بعدی است و شهروند خوب برای زندگی خوب و احساس مسئولیت در برابر ظلم و بی نظمی و حق کشی باید برنامه ریزی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی تصریح کرد: نقش اصلی انجمن های اولیا و مربیان، ارائه راهکارها برای ارتقای نقش خانواده در تربیت است که باید مورد عنایت والدین قرار گیرد و هرکس در مقامی در امر تربیت کوتاهی کند، مدیون فرزندان است.

تعمیق پیوند بین خانه و مدرسه موجب ارتقای سطح آموزش می شود

افشار کبیری، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز در این همایش اظهار کرد: توسعه، پیشرفت و نظم در جامعه در گرو پیوند خانه مدرسه و تعمیق پیوند این دو موجب ارتقای سطح آموزش می شود.

وی افزود: بسترسازی برای ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان و جذب مشارکت عمومی برای تربیت فرزندان است و نباید بین عوامل مدرسه و خانواده شکاف باشد بلکه وظیفه اصلی انجمن اولیا و مربیان رفع این شکاف ها و پیوند بین این دو تعمیق یابد. 

کبیری بیان کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه نباید در پیگیری مشکلات و حرکت در مسیر صحیح تربیتی دانش آموزان کوتاهی کنند، ظرفیت اولیا در ساخت مدرسه و نیز تقویت علمی و تربیتی دانش آموزان یک نیاز اصلی در مدارس بوده و باید هر اولیایی در هر شغلی به اندازه وسع و توانایی خود کمک کند مثلا کسی بنایی بلد است می تواند در تعمیرات مدرسه کمک کند.

وی ادامه داد: تربیت شهروند قانون مدار باید در اولویت کاری باشد، تقویت علمی و تربیتی دانش آموزان با همراهی اولیا و عوامل مدرسه محقق می شود و کمک ها صرفا مالی نیست بلکه با هم فکری، مشورت و ارائه نظرات نیز می توان در انجام رسالت های مدرسه مشارکت کرد.

انتهای پیام

نظرات

captcha